Laden Evenementen

CLAIR-OBSCUR / ART NOUVEAU ARCHITECTUUR door de ogen van een Duitse fotografe 1917-1918

april 5 - juni 28

In het kader van het programma van de Sint-Gorikshallen “Over de ander en van elders” en in de reeks rond historische vrouwelijke figuren, stellen de Sint-Gorikshallen, dankzij een samenwerking met het Koninklijk Instituut voor het Kunstpatrimonium (KIK) het atypische parcours voor van een Duitse fotografe die in opdracht van de Kunstschutz, een organisatie opgericht door de Duitse bezetter, meewerkte aan de totstandkoming van een fotografische inventaris van de Belgische kunst en architectuur in het bezette België.

Het vraagstuk van het Belgische artistieke erfgoed tijdens de bezetting, en de plaats en de rol van Duitse kunsthistorici, alsook de verhoudingen tussen België en Duitsland, wordt in deze tentoonstelling aangesneden.

De tentoonstelling vertelt het opmerkelijke verhaal van een van hen: de Duitse fotografe Paula Deetjen (1879-1949). In 1917 en 1918 verbleef zij in België om foto’s te maken van het Belgische erfgoed. Opvallend is dat zij ook opnames maakte van contemporaine gebouwen in Art Nouveau-stijl.

Tijdens de laatste achttien maanden van de Eerste Wereldoorlog werkte de Duitse bezetter aan een uniek project. Op initiatief van Paul Clemen, hoofd van de Duitse Kunstschutz, wordt een fotografische inventaris van het Belgische erfgoed opgesteld. Hiervoor doet de Duitse professor in de kunstgeschiedenis een beroep op de beste fotografen die zijn land te bieden heeft. In de zomer van 1917 ontvangt ook Paula Deetjen van Clemen een uitnodiging. Tussen oktober 1917 en november 1918 maakt zij voor hem honderden opnames van het Belgische erfgoed. Dit brengt haar in verschillende Belgische steden, waaronder Brussel.

In tegenstelling tot de andere Duitse fotografen interesseert Paula Deetjen zich ook voor contemporaine kunst en architectuur, in het bijzonder Art Nouveau. In Brussel fotografeert Paula Deetjen niet enkel de meeste van de door Victor Horta (1861-1947) gerealiseerde gebouwen, maar ook het Stocletpaleis van Joseph Hoffmann (1870-1956). De opnames van het Stocletpaleis beperken zich bovendien niet tot het exterieur: ook het interieur en talrijke voorwerpen uit de voormalige kunstcollectie van Adolphe Stoclet (1871 – 1949) worden op de gevoelige plaat vastgelegd.

Paula Deetjen haar interesse voor de Brusselse Art Nouveau werd ongetwijfeld mede ingegeven door haar neef Karl Ernst Osthaus (1874-1921),

Vernissage – Donderdag 5 april 2018 vanaf 18.30 uur – Gratis toegang

<Meer wetten>

Gegevens

Begin:
april 5
Einde:
juni 28
Evenement Categorieën:
,